A magyar proletárok kedvenc illatai

Bac, Derby, 8×4 és Médea – szemrevételeztük a Kádár-kor pipereasztalát, avagy a nagy magyar deóforradalom.

deo1.jpg

A dezodorok és izzadásgátlók használata ma már természetesnek tűnik télen-nyáron, de ez régen korántsem volt így. A 60-as évek előtt, csak a kóros izzadásban szenvedők foglalkoztak a testszag problémájával, és főként hintőporokkal igyekeztek megszüntetni a kellemetlenséget. A 60-as években azonban hozzánk is megérkeztek a különféle fújható dezodorok, amelyeket az újságok előszeretettel propagáltak. Bár az illatok megítélése ízlés kérdése, és sokak szerint egy-egy BAC, Derby vagy Caola Lady inkább rontott a testszagon, mintsem segített, mégis azt kell mondanunk, hogy a magyar elvtársak és elvtársnők beleszerettek az illatfelhőkbe. Olyannyira, hogy egy 10 évvel későbbi balatoni körkép szerint csak a FÜSZÉRT mintegy 400 ezer darab deócikket terített a környékbeli boltokban, hogy kiszolgálja az igényeket. De hogyan is jutottunk el a hintőporos álmoktól a 80-as évek dezodordömpingjéig? Ennek néztünk utána.

“A cikk elkészítéséhez az Arcanum Digitális Tudománytárat használtuk.”

            A dezodormánia elindítását az Élelmezésügyi Minisztérium Növényolajipari Igazgatóságának köszönhetjük, akik a 60-as években összehívták a hazai kozmetikai és vegyipar tíz meghatározó vállalatát, hogy megbeszéljék a piaci igényeket. Itt döntötték el, hogy bizony a magyarnak is szüksége van dezodorra, akár saját gyártásból, akár importból beszerezve. Pár héttel később piacra is dobtak egy női izzadsággátló és szagtalanító készítményt, nemes egyszerűséggel Dezodor márkanévre keresztelve. Majd a nagy várakozásokra való tekintettel be is mutatták azt a nemzetközi vásáron. Ezután nem meglepő, hogy a magyar kozmetikai ipar nagyágyúi sorra jelentek meg különböző újdonságaikkal.

Közülük is kiemelkedik a Bocskay úton székelő Kozmetikai és Háztartásvegyipari Gyár (KHV), amely az akkoriban igen népszerű Opera család tagjaként illatos arcszeszt, a Camea termékek új zászlóshajójaként pedig deót dobott piacra a 60-as évek elején. A Lady Camea dezodort egyébként tíz évvel később még egy ipari nagydíjjal is kitüntették. Nem csoda, hogy a KHV volt az első a deógyártásban, hiszen ők működtették az Örs vezér tere mellett az ország egyetlen illatgyárát is. A Kompozíció és Illóolaj gyár névre hallgató üzemi egységben a ma parfümőrként ismert szakmát akkoriban vegyészek képviselték, így például Dr. Then Mária, akit valódi „orrszakértőnek” tartottak. Az illóolaj-intézmény egyrészt magyar fejlesztésű illatokat gyártott, másrészt 3000 különböző illatot értékesített a világ különböző illat-nagykereskedőitől. A hazai gyártáshoz számos külföldi országból érkeztek alapanyagok, így Svájcból, Vietnamból, Kínából, itthon pedig a nálunk is termő növényekből állítottak elő a felhasznált illóolajokat: levendulából, kamillából, rozmaringból, erdei fenyőből, zsályából és tölgyfazuzmóból.

            Természetesen a dezodorok népszerűsége nem kifejezetten magyar jellegzetesség volt, az egykori KGST országok mindegyike piacra dobta a saját illattermékeit. Ezek jórésze Magyarországra is eljutott: a 60-as években Berlinből érkezett például a DUR férfikozmetikai család, amely kölniből, dezodorból és arcvízből állt. A kelet-németek a hölgyeknek Trivi dezodort kínáltak. A következő évtizedben viszont már a Deo Femme, a Deo Man és a DeSo Spray volt a sláger az NDK-s gyártmányok közül. Csehszlovák szomszédunk gyártotta az intimspray-vel is kiegészített Rosanát és a citrusos D-extra dezodort, Jugoszláviából pedig a nyugati licensz szerint készülő Rexonát importáltuk. Bulgáriában a Pharmacim vállalat készítette a legnépszerűbb dezodorokat, amelyekből hozzánk a Paris, Chat Noire és az Aroma márkák jutottak el. Lett is belőle nem kis felfordulás! A hazai Odol márka ugyanis beperelte a Chat Noirt forgalmazó Konzumex vállalatot, ugyanis mindkét termék csomagolásán ugyanaz a fekete macska volt látható. Ezt pedig az Odol Magyarországon levédette, így nem lett volna szabad kereskedni a hasonló kinézetű bolgár illatszerekkel. Az ügy nyomán végül a Bulgáriából érkező Chat Noire-t levették a magyar boltok polcairól.

            A 70-es évek végén valódi áttörés történt a hazai gyártású deók piacán. A Kozmetikai és Háztartásvegyipari Gyár elkezdte a BAC és a Fa dezodorok előállítását a nyugati minták alapján. Ez valódi slágernek számított a termékek borsos ára ellenére is: 1976-ban az eredeti import BAC deó 54 forintba került, a belföldi utángyártott 45 forintba, míg fű alatt 150 forintért adták őket a maszekok. 1978 őszén megjelentette a fiatalokat célzó 8×4 családot, amely többféle illatban került a polcokra és egy csapásra slágertermékké vált. Mindemellett megalkották az enyhén fogalmazva is érdekes szagokkal bíró Derby férfikozmetikai termékeket is, amik a 80-as években teljesen leuralták a férfi neszeszereket.

deo3.jpg

Ezt persze a nagy riválisnak számító, Fabulont gyártó Kőbányai Gyógyszergyár sem nézte tétlenül, és rögtön kibővítették a Fabulon férfi-női palettáját néhány illatos deóval. Talán ezek voltak azok a márkák, amelyekkel a legtöbbet találkozhattunk a Kádár-kori fürdőszobák polcain.

A nagy deó-bummból természetesen az ország többi vegyigyára sem szeretett volna kimaradni, így a szombathelyi Metalkémia több magasra értékelt, de mára már igencsak elfeledett márkát gyártott: a Beryllt, az Ystrial, Regina és Tabac dezodorokat. 1978 és 79 karácsonyára pedig a Skála, valamint a Centrum üzletlánc is saját márkás illatokkal lepte meg a vásárlókat: előbbi egyszerű Skála névre keresztelte a férfi- és női illatválasztékát, míg a Centrum az A-Z-ig márkanevet adta újdonsült, dezodorokat is tartalmazó kozmetikai családjának. Ekkortól volt kapható az első alkoholmentes deó is Polar Lidos néven. Végül utoljára hagytuk a szegedi Universal üdvöskéjét, a Médea dezodort, amely nevével kiverte a biztosítékot az újságírók között. A kiváló illatkompozíciókkal senkinek nem volt baja, ugyanakkor a névválasztásról rengeteg cikk született, nem kis ingyenreklámhoz juttatva a Médeát. Egyszerűen senki nem értette, hogy miért választották a szegediek a görög mitológiából ismert, szerelmében megcsúfolt, gyermekgyilkossággal és méreggel bosszút álló királynő nevét az új termékekhez.

További érdekességekért, képekért és nettó retró életérzésért látogassa meg Facebook oldalunkat!

Legyen az első!

Szóljon hozzánk!