Az aligai mesterséges sziget rejtélye

Vajon milyen ki és milyen céllal tervezte az aligai part melletti gyűrű alakú építményt és volt-e köze a Club Aligához?

aligai_sziget1.jpg

Így fest ma a sziget a Panoráma kilátóból

Aki járt már az aligai parton vagy a Panoráma kilátón, annak biztosan szemet szúrt egy különös építmény a part közelében. A vízbe merülő betongyűrű leginkább egy medencével ellátott napozószigetre emlékeztet. De vajon mi lehetett az eredeti funkciója? Cikkünkben ennek járunk utána.

 Bár az 1960-as években az ország egyik legnagyobb gyümölcs- és szőlőtermelő üzeme, a Balatonaligai Állami Gazdaság a tóhoz igen közel terült el, mégis szinte állandó vízhiánnyal küzdött, különösen az aszályosabb években. Az ok igen prózai: az ültetvények és a Balaton között több, mint 60 méter magas dombok képeznek természetes akadályt. Már az évtized elején megszületett az ötlet egy olyan szivattyús öntözőrendszer kialakítására, mely a tó vizét képes lenne a termőföldekre vezetni, és az aligaiak hamarosan társakat is találtak az akkoriban Európában is egyedülálló megoldás megvalósításához.

Az éves csapadékmennyiség szempontjából szintén kedvezőtlen helyzetben lévő Enyingi Édesipari Célgazdaság és a szintén itt működő Vörös Hajnal Termelőszövetkezet mellett a balatonvilágosi termelőszövetkezet is rábólintott a tervre és 1961-ben megalakították a Vízhasznosítási Társulatot. A négy gazdaság állami támogatással hamar előteremtette az összesen 44 millió forintnyi tőkét, mely az ún. öntözőfürt és a vízátemelő rendszer kivitelezéséhez szükséges volt, és 1962-ben meg is indultak a munkálatok.  

A rendhagyó projektben két nagyon fontos problémával kellett megküzdeni: egyrészt a vizet először magasra kellett felemelni, majd komoly távolságra elszállítani, másrészt a tóban található szilárd szennyeződéseket el kellett távolítani. Az előbbit egy olasz cég, a Pelizzari által gyártott négy, nagyteljesítményű szivattyú tette lehetővé, melyek az éltető nedvességet előbb hetven méter magasba emelték, majd az összesen 16 kilométer hosszú esőztető rendszer csöveibe nyomták. A rendszer teljes működése automatikus volt, melyet egyetlen mérnök gombnyomással tudott irányítani a vízgyűjtő melletti partszakaszon felépített szivattyúházból, mely ma is látható és működik is.

Ez az épület annak idején lila dísztégla borítást és világos, pasztellszínű festést kapott, melynek eredményeként még a helyi lakosok is azt gondolták, hogy ez bizony egy újabb szálloda lesz a magyar tenger partján. Ezzel fényes megerősítést kapott a tervezők elképzelése, hogy az említett színek alkalmassá teszik az iparépületet arra, hogy beolvadhasson a nyaralókörnyezet összképébe. Tovább erősítette a szállodával kapcsolatos meggyőződést, hogy a háztól hosszú fémszerkezetek vezettek fel az aligai Panoráma kilátóhoz, melyek az avatatlan szemnek siklónak tűntek. Valójában ezek a szerkezetek később a szabadon futó csővezetékeket tartották, melyek elkerülő rendszerükkel együtt egy esetleges meghibásodás esetén is biztosították a termőföldek vízellátását. A vezetékek a víz- és a föld alatt jutottak el a domb aljáig, ahonnan előbb a magaslat tetejére futottak, majd a vonatok számára épült viadukt alatt folytatták az útjukat.

De hogy visszakanyarodjunk cikkünk eredeti témájához a tóba épített betongyűrű maga volt az ülepítő medence, mely az iszaptól és szennyeződésektől tisztította meg a vizet ezzel öntözésre alkalmassá téve azt.

aligai_sziget2.jpg

A medence, a szivattyúház és a csövek 1963-ban 

Persze a funkcióját nem ismerő proletárok hamar elkönyvelték, hogy ez biztosan az épülő hotel flancos napozószigete lesz, vízre épített medencével, sőt egyesek még rakétasilót is beleláttak a rejtélyes gyűrűbe. Persze a magyar tenger egyik legszebb részén épült betonmonstrumnak sem a horgászok, sem pedig a turisták – hát még a helyiek – nem örültek túlzottan, ám az eredmények elcsitították az elégedetlenkedő hangokat. Az öntözött területeken a csemegeszőlőhozam megduplázódott, az őszibarack termés 20 kilogrammal növekedett minden egyes fa esetében, míg a kukorica közel 10 mázsával nagyobb mennyiséget adott holdanként, míg ugyanez az érték a széna esetében pedig közel 14 mázsa volt.

Az akkor még valóban egyedülálló rendszer végül 1964 végén esett át a próbaüzemen és végleges üzembehelyezése 1965 május 22-én történt. Ötletessége és megbízhatósága nyomán pedig mintául szolgált az ország több pontján épült hasonló rendszerek tervezésekor is.

További érdekességekért, képekért és nettó retró életérzésért látogassa meg Facebook oldalunkat!

Legyen az első!

Szóljon hozzánk!